Sider

onsdag den 25. september 2013

Julehjerter af salt dej

Jeg ville gerne lave mine egne julehjerter med en saltdej, som jeg havde læst så meget om på Pinterest. Det er egentlig ikke svært, at lave. Det er tre ingredienser der skal bruges plus farve, hvis du ønsker anden farve end hvid, hvilket jeg gjorde. Det endte dog ikke helt på den måde jeg gerne ville have haft det, men kan stadig godt lide resultatet, som blev meget mere rustikt en meningen egentlig var :)

Det skal du bruge:

2 kopper mel
1 kop salt
1 kop vand

Kagerulle
Småkage udstikkere (brugte hjerter)
Forskellige ting til at lave mønster med

 

Sådan gør du:

Bland først den ønskede mængde farve i vandet og rør rundt. Jeg hældte bare i, så aner ikke hvor meget jeg egentlig har brugt på det. Derefter blander du mel og salt i en skål og hælder det farvede vand ned i. Bland det sammen til en ensartet masse. 

Jeg brugte rød frugt farve, men noget gik tydeligvis galt undervejs. Den skulle bestemt ikke have været lyserød, så hvis du ved hvordan jeg får dem til at være røde i stedet for, så skriv endelig en kommentar nedenunder - det ville gøre mig rigtig glad ;)

Du ruller dejen ud, som du ville gøre med en almindelig småkage dej. Jeg tog og delte den op i mindre stykker, da jeg var i vores sommerhus og der er der ingen kagerulle, så jeg måtte finde på alternativer. Alt efter hvor tykke dine hjerter skal være, så ruller du dejen mere eller mindre ud. Jeg rullede den ud på en pose, da hjerterne så er langt nemmere at løsne, når de skal over på bagepladen.


Når jeg havde stukket et hjerte ud, så brugte jeg forskellige ting til, at lave mønster i hjerterne med og lavede et hul i dem malle sammen, så de kan komme op og hænge til jul. De skal i oven ved omkring 100 grader i omkring 60 minutter. Pas på de ikke bliver brændt. Kig til dem en gang i mellem :)

Til det her hjerte har jeg brugt en mindre udstikker til, at lave hjertet indeni. 

Jeg skal bruge dette hjerte (og de andre jeg lavede i samme størrelse) til at hænge i vinduerne. 


Til dem her er der brugt et armbånd til, at rulle hen over dem igen og igen til jeg syntes der var striber nok på hjerterne og som du kan se, så er der ikke lige mange striber på dem alle sammen, men det er bare fordi jeg kan lide forskelligheden.

Disse hjerter skal bruges til at hænge på juletræet. Jeg syntes jeg mangler nogle hjerter til juletræet. Jeg har masser af guirlander og kugler, men ikke rigtig nogen hjerter, så det er da på tide at det kommer ;)


Til dem her er der brugt en stjerne skruetrækker, forskellige vedhæng til en halskæde, et armbånd, en nål og en ring. Jeg måtte være kreativ, da jeg som sagt var i sommerhus og der var ikke rigtig så mange forskellige ting jeg kunne trykke mønster med, men jeg fandt da en løsning :)

De her har jeg tænkt skulle bruges til, at sætte på julegaverne, som lidt ekstra pynt til indpakningen. Jeg tror det vil blive rigtig fint. Lover, at ligge det op her på bloggen, så I kan se med :)


Til dem her brugte jeg bare en nål til at lave bogstaverne. Der skulle have stået Christmas, men af en eller anden mystisk grund, så fik jeg ikke R'et med, så det er altså ikke helt godt nok. Jeg vil nok hænge c'et på juletræet og bruge de andre til julegavepynt :) Ligesom dem ovenover.


Til det her hjerte er der også brugt en nål, ligesom oven over. Jeg regner med, at dette hjerte skal bruges til komme i en halskæde. 


Jeg lover at opdatere jer, hvis jeg finder en løsning på, at få den røde farve til, at blive rød og når jeg får brugt dem til julepynt ;)

Ses snart

Lavet af PeacefulAngel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar