Sider

onsdag den 18. september 2013

Puds messing

Vi er i gang med en større renovering af det ydre af sommerhuset og nu hvor malingen på det meste af huset er færdigt, så skulle nummeret da også lige pudses lidt op. Jeg søgte på pinterest (hvor ellers :)) efter gode måder, at pudse messing på, som ikke var besværlige. Pinterest er det rigtige sted, at søge når noget skal laves nemt og hurtigt. Der var virkelig mange mange ideer til hvad der kunne være gode ting at pudse messing med. Jeg tog nogle af dem og afprøvede dem og her kommer min ærlige mening og jeg fortæller dig hvad der var det mest effektive middel mod beskidt messing. 

Jeg prøvede med:

Surt æble
Bagepulver
Tandpasta
Cola
Yoghurt
Citronsyre
Salt i opvaskemiddel

Mange af dem virkede ikke eller meget lidt. Der var en af dem der virkede LANGT bedre end de andre og to der virkede nogenlunde, men resten af dem virkede slet ikke. Der var ingen guide til hvordan jeg skulle gøre med noget af det (undtagen citronsyren), så i alle tilfælde gned jeg det ind og lod det sidde 10-15 minutter, så skyllede jeg det af og rensede det med opvaskemiddel. På den måde kan jeg meget bedre sammenligne de forskellige metoder.


Ja puha det er godt nok et beskidt nummer, hvornår mon det har været renset sidst?! Ikke imens vi har haft huset og det er i hvert fald fem år nu, så det trænger gevaldigt. 

Jeg tog et lille stykke af tallet af gangen for, at kunne se om det rent faktisk kunne gøre noget ved det meget beskidte messing. det tog tid, at afprøve alle disse former for pudsemiddel, men det var sjovt at prøve alligevel :)

Et surt æble: 
Ja, jeg forsøgte men det virkede overhoved ikke. Prøvede på flere måder, at få det til at virke. Jeg smurte mere på, prøvede at lade det sidde længere, men intet virkede overhoved ;( Det er ikke et godt tricks.

Bagepulver:
Jeg elsker blandingen af bagepulver og vand. Den sydende lyd, som gør at jeg er helt sikker på at der sker noget. Det virkede faktisk lidt. Det sad der kun ti minutter plus det løse, men måske hvis det havde siddet der længere, ville det havde virket endnu bedre. jeg begyndte at se noget messing lyse op, så noget af skidtet kom da af. Dette kan være en mulighed :)

Tandpasta:
Der stod ikke hvilken slags tandpasta, så jeg tog bare den der var i huset. En Zendium. Jeg smurte det på og havde faktisk meget høje forventninger til dette forsøg, men jeg blev grusomt skuffet over, at der ikke var sket noget, selvom jeg havde gnedet det godt ind og ladet det sidde :( Det er heller ikke værd, at bruge tid på. 

Cola:
Her troede jeg, at jeg havde en sikker vinder. Det sydede helt vildt, da jeg lagde det ned i. Jeg tog det op efter 10 minutter, men der var intet sket på gav det ti minutter mere, men stadig intet resultat, så heller ikke cola virker på messing. Mon det kan være fordi jeg ikke bruge rigtig cola med sukker, men blot en zero?! Jeg tænkte det ville virke, fordi det vel var syren der på en eller anden måde skulle rense det hele. Nå, men drik hellere colaen end, at bruge den til messing.

Yoghurt:
Jeg forsøgte også med en slat af denne morgenmadsspise og min manglende forventning til denne blev bekræftet. Den virker ikke. Det er spild af mad. Det var en 1% fedt yoghurt, men om det gør nogen forskel ved jeg ikke og så var det pære/banan... ved ikke om det gør nogen forskel, hvis det nu var den usødet neutrale?!

Salt med opvaskemiddel:
Jo jo, den virker faktisk en lille smule. Du skal bruge en del kræfter på, at få det løsnet og hvis du hellere vil slappe af i mens messingen pudser sig selv, så kig på det næste punkt, som er vinderen af dem alle. Den virkelig nemme, kraftfulde virkende ciiitronsyyyre..... :)

Citronsyre:
Jeps det virker faktisk bedre end alt det andet jeg har prøvet og messingen er rigtig fin bagefter. Det renser det på femten minutter og det er mens du ikke løfter en finger :) Du skal dog lige putte 2 liter varmt vand i en opvaskebalje og derefter 15 gram citronsyre (ca. halvdelen af brevet). Jeg blandede det hurtigt og puttede messing tallene ned i. Satte et ur til 15 minutter og så ventede jeg ellers med ikke særlig store forventninger. 

Efter de femten minutter tog jeg det op, skyllede det af og vaskede det i opvaskemiddel, hvorefter jeg skyllede grundigt og tørrede det af. Billedet herunder er resultatet.


Jeg var dog ikke 100% tilfreds med det endnu, da det stadig har et hvidligt skær, som jeg også gerne ville af med, men det fandt jeg også en løsning på. Det var egentlig bare et forsøg om det kunne hjælpe, men det gjorde det. Før jeg afslører sidste move, så kig engang på før og efter billedet. Sikke en forskel det har gjort på tallene :)

 

Hvis du skulle være i tvivl, så er det store billede til venstre før billedet og det lille til højre efter billedet. Det kunne jeg da bare have gjort fra starten af :) men så havde jeg jo ikke afprøvet de andre metoder :)

Nå, men sidste skridt er, at smøre det ind i olie. Jeg bruge den vi havde i skabet - en ekstra jomfru oliven olie (hvordan kan den egentlig være ekstra jomfru?) og lad det sidde natten over. Det ser ud som på billedet, når olien er på. Bare lad den ligge sådan til næste dag. 


Dagen efter tørres olien af og så er den klar til at blive hængt op på sin plads igen. 


Og nu er den på plads igen ;) Meget smukkere end før.

Lavet af PeacefulAngel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar